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I. Publizierte Arbeiten / Published studies:

  1. Riedl C. R., Plas E., Engelhardt P. F., Daha L. K., Pflüger H.:
    „Iontophoresis for the Treatment of Peyronie´s Disease“, 
    J. Urol., Vol. 163, 95-99, 2000
    PURPOSE: We evaluate the efficacy of iontophoresis of dexamethasone, lidocaine and verapamil to treat Peyronie's disease. MATERIALS AND METHODS: In an uncontrolled prospective study 100 unselected patients with Peyronie's disease were treated with 3 weekly courses of iontophoresis. The drug mixture was administered by an electrical current of 5 mA. and a self-adhesive receptacle fixed to the penile skin overlying the plaque. RESULTS: Resolution of pain was observed in 96% of patients, plaque diminution in 53% and improvement of penile deviation in 37%. Impaired sexual function was improved in 19 of 43 patients (44%). The benefit of iontophoresis therapy was more pronounced in patients with a short history of disease. Because of lack of side effects and painless administration iontophoresis was well tolerated and accepted by all patients. CONCLUSIONS: Iontophoresis of dexamethasone, lidocaine and verapamil may be regarded as first line nonsurgical treatment for Peyronie's disease.

  2. Riedl C. R., Stephen R. L., Daha L. K., Knoll M., Plas E., Pflüger H.:
    „Electromotive administration of intravesical bethanechol and the clinical impact on acontractile detrusor management: Introduction of a new test“, 
    J. Urol., Vol. 164, 2108-2111, 2000
    PURPOSE: It is often difficult to determine the functional status of the detrusor muscle in patients with detrusor areflexia. We performed a clinical study to establish a test defining residual detrusor capacity in such patients. MATERIALS AND METHODS: In phase 1, 5 controls with detrusor areflexia were tested with an intravesical instillation of 20 mg. bethanechol in 150 cc of sodium chloride 0.3% with and without 20 mA. of pulsed current applied via an electrode catheter through the saline. Cystometry simultaneously recorded intravesical pressure changes. In phase 2, 45 patients with detrusor areflexia were tested with electromotive administration of intravesical bethanechol. In phase 3, 25 mg. bethanechol given orally once daily were prescribed for 15 patients and voiding control was assessed after 6 weeks of therapy. RESULTS: Neither bethanechol without current nor current through saline only led to increased intravesical pressure. However, we noted a mean pressure increase of 34 cm. water during the electromotive administration of bethanechol in 24 of 26 patients with areflexia and neurological disease compared to only 3 cm. water in 3 of 11 with a history of chronic bladder dilatation. Oral bethanechol restored spontaneous voiding in 9 of 11 patients who had had a positive response to the electromotive administration of bethanechol, whereas all 4 without a pressure increase during the electromotive administration of bethanechol did not void spontaneously. CONCLUSIONS: Electromotive administration of intravesical bethanechol identifies patients with an atonic bladder and adequate residual detrusor muscle function who are candidates for restorative measures, such as oral bethanechol and intravesical electrostimulation. Those who do not respond to the electromotive administration of bethanechol do not benefit from oral bethanechol and are candidates for catheterization.

  3. Riedl C. R., Plas E., Pflüger H.: 
    „Peyronie’s Disease Associated with Pergolide Medication“,
    BJU Int., 86,1-1, 2000

  4. Riedl C. R., Hohlbrugger G.:
    „Letter To the Editor: Re: A Prospective Study of Interstitial Cystitis: Results of longitudinal follow up of the Interstitial Cystitis Data Base Cohort“, 
    J. Urol., Vol. 164, 2029-2031, 2000

  5. Riedl C. R., Hohlbrugger G.: 
    „Die interstitielle Zystitis. Teil 1: Epidemiologie, Ätiologie, Diagnostik“, 
    Urologik, 1, Jg. 7, 2000
    "Die interstitielle Zystitis (IC) ist eine seltene Erkrankung, die Chance, einem IC-Patienten in der Ordination oder Ambulanz zu begegnen, ist gering." Dies ist eine der häufigsten, leider aber falschen Aussagen, die in Gesprächen mit Fachkollegen zu dieser Thematik zu hören sind. Sieht man sich Inzidenzzahlen großer epidemiologischer Studien aus den USA an, die eine Erkrankungshäufigkeit von ca. 60/100.000 berichten, kann man im Raum Wien mit ca. 1000 IC-Patienten rechnen. Für ganz Deutschland wurde ein Gesamtpatientenkollektiv von 500.000 geschätzt."

  6. Riedl C. R., Hohlbrugger G.: 
    „Die interstitielle Zystitis. Teil 2: Therapie“, 
    Urologik, 2, Jg. 7, 2000
    Die ausführliche Darstellung der aktuellen Theorie zur Pathogenese der interstitiellen Zystitis (IZ) in Teil 1 (Urologik 1/2000) ist die Grundlage für therapeutische Ansätze zur Behandlung dieser Erkrankung. Die Hauptsymptome der IZ, Schmerz und Harndrang, werden durch Analgetika, Antiphlogistika und Spasmolytika im Allgemeinen nicht oder nur unzureichend gebessert.

  7. Riedl C. R., Hohlbrugger G.: 
    „Non-bacterial cystitis“,
    Curr. Op. in Urol., 10, 371-380, 2000

  8. Plas E., Riedl. C. R., Pflüger H.: 
    „Andropause - Mythos oder Realität?“,
    Buch, Thieme-Verlag, 2000

  9. Plas E., Riedl. C. R., Pflüger H.: 
    Andropause - Mythos oder Realität? - State of the Art“,
    Akt. Urol., A 112, 2000

  10. Plas E., Berger P., Hermann M., Pflüger H.: 
    „Effects of aging on male fertility?“, 
    Exp. Gerontol., 35, 543-551, 2000
    The increase in male life expectancy has raised issues concerning the impact of aging on the endocrine system and male fertility. This review focuses on the relationship of spermatogenesis to changes with age in androgen production and testicular morphology, the influence of age on semen parameters and chromosomal quality, and the impact of paternal age and pregnancy outcome.While age-related endocrine changes are well documented, those concerning semen parameters and consequent fertility are based on cross-sectional studies alone. Nevertheless, characteristic age-related morphological testicular alternations have been described, such as decreased numbers of Leydig cells paralleling decreased testosterone production, arteriosclerotic lesions, thickening and hernia-like protrusions of the basal membrane of the seminiferi tubules, and fibrotic thickening of the tunica albuginea. Surprisingly, these alterations do not lead to significant differences in sperm-morphology, time of spermatozoa development or sperm function between young and elderly males. Reports on decreased sperm motility, semen volume and changes in sperm count are contradictory. Although numerical chromosomal abnormalities of spermatozoa are not higher in aging males, an increase in structural aberrations can be observed. Consequently, children of elderly fathers show a 20% higher risk for autosomal dominant diseases, presumably due to increasing numbers of germ cell meioses and mitoses. Thus, the American Fertility Society recommends an age limit for semen donors of 50 years or less.

  1. Plas E., Engelhardt P. F., Riedl C. R., Daha L. K., Pflüger H.: 
    „Medical therapy in idiopathic male infertility: A review of the literature“,
    Eur. Urol., 37 (Suppl. 2), Abstr. No. 107

  2. Daha L. K., Riedl C. R., Engelhardt P. F., Pflüger H.:
    „Maligner Triton-Tumor der Harnblase“, 
    J. für Urologie und Urogynäkologie, No. 4, Jg. 7, 2000
    -> Volltext

  3. Daha L. K., Plas E., Riedl C. R., Rauch B., Pflüger H.:
    „Keimspektrum von Ejakulatkulturen bei infertilen Patienten“,
    J. für Urologie und Urogynäkologie, No. 5, Jg. 7, 2000
    Die bakterielle Kontamination des Ejakulates kann die Spermienqualität und damit auch die männliche Fertilität negativ beeinflussen. Über das Ejakulat-Keimspektrum bei infertilen Patienten gibt es in der Literatur unterschiedliche Angaben. Wir untersuchten daher die primären Ejakulatkulturen infertiler Patienten, die unsere andrologische Sprechstunde aufsuchten. Bei 160 Patienten wurden retrospektiv die primären Ejakulatkulturen ausgewertet, wobei eine Keimzahl über 103 Keime/ml als positive Kultur (laut WHO 1993) gewertet wurde. Eine positive Ejakulatkultur (Keimzahl > 103) wurde in 52 % (n = 83), eine bakterielle Kontamination mit einer Keimzahl von unter 103 in 41 % (n = 65) und sterile Kulturen lediglich bei 7 % (n = 12) der Patienten nachgewiesen. Von den Patienten mit einer positiven Ejakulatkultur hatten 36 % (n = 30) Mischkulturen. Die häufigsten Erreger waren Ureaplasmen/Mycoplasmen mit 26 % (n = 22) und Enterococcus faecalis mit 19 % (n = 16), wobei Ureaplasmen/Mykoplasmen in 17 % (n = 14) mit anderen Keimen kombiniert waren. In 8 % (n = 7) waren Staphylokokken (Staph. aureus, Staph. epidermidis) nachweisbar, in 5 % (n = 4) Escherichia coli. Eine positive Ejakulatkultur ist bei infertilen Patienten häufig zu finden. Aufgrund der negativen Auswirkung der bakteriellen Kontamination auf die Spermatozoenqualität sollte im Rahmen der Primärdiagnostik immer eine Ejakulatkultur erhoben werden, um eine testgerechte antibiotische Therapie zu ermöglichen.
    -> Volltext

  4. Engelhardt P. F., Daha L. K., Zils T., König H., Pflüger H.: 
    „Akupunktur in der Behandlung der psychogenen erektilen Dysfunktion“,
    J. für Urologie und Urogynäkologie, 2, 2000

  5. Engelhardt P. F., Daha L. K., Zils T., König H., Pflüger H.: 
    „Acupuncture in the treatment of psychogenic erectile dysfunction: First results of a placebo controlled prospective study“,
    Abstract-Book: ESIR 2000, Abstract No. 32

  6. Engelhardt P. F., Daha L. K., Zils T., Pflüger H.:
    „Acupuncture in the treatment of erectile Dysfunction: First results of a placebo controlled prospective study“,
    J. Urol., Vol. 163, No. 4, Suppl., Abstr. No. 902

  7. Engelhardt P. F., Daha L. K., Riedl C. R., Plas E., Pflüger H.:
    „Polytope Skelettmetastasierung nach palliativer TUR eines obstruktiven Prostatakarzinoms“, 
    Akt. Urol., 31, 1-2, 2000

  8. Engelhardt P. F., Riedl, C. R., Plas E., Daha L. K., Pflüger H.:
    „Pergolid-Mesylat (PermaxTM) induzierte sekundäre retroperitoneale Fibrose“,
    Journal für Urologie und Urogynäkologie, No. 5, 7. Jg., 2000
    -> Volltext

  9. Engelhardt P. F., Daha L. K., Zils T., König H. Pflüger H.:
    „Akupunktur in der Behandlung der psychogenen erektilen Dysfunktion“,
    Abstract Band des 3. Int. Grazer Andrologiesymposiums und 12. Jahrestag der Dt. Ges. für Andrologie, 8-9/2000

 

II.  In Vorbereitung / In preparation:

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Riedl C. R., Daniltchenko. D, König F., Simak R., Loening S. A., Pflüger H.:
„Fluorescence Endoscopy with 5-Amino-Levulinic Acid reduces early Recurrence Rate in Superficial Bladder Cancer“,
J. Urol., 2001

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Riedl C. R., Plas E., Vorauer K., Vcelar B., Wagner A., Pflüger H.:
„Pilot Study of Liposomal Recombinant Human Superoxide Dismutase for the Treatment of Peyronie’s Disease“,
Eur. Urol., 2001

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Riedl C. R., Plas E., Pflüger H.:
„Fluorescence detection of urethral recurrence after cystectomy“,
J. Urol., 2001

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Plas E., Thüroff J. W., Pflüger H.:
„Evidence based medicine beim alternden Mann“,
Wiener Med. Wochenschrift, 2001

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Plas E., Carroll V. A., Jilch R., Simak R., Mihaly J., Melchior S., Thüroff J. W., Binder B. R., Pflüger H.:
„Variations of components of the plasminogen activation system with the cell cycle in benign prostate tissue and prostate cancer“,
Comm.Clin. Cytometry, 2001

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Plas E., Berger P., Pfitzenmaier J., Hermann M., Pflüger H., Thüroff J. W.:
„Auswirkungen des Alterungsprozesses auf die Fertilität des Mannes“,
Akt. Urologie, 2001

 
Stand:2009-03-09

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