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I. Publizierte
Arbeiten / Published studies:
- Riedl C. R., Plas E., Engelhardt P. F., Daha L. K., Pflüger H.:
„Iontophoresis for the Treatment of Peyronie´s Disease“,
J. Urol., Vol. 163, 95-99, 2000
PURPOSE: We evaluate the efficacy of iontophoresis of
dexamethasone, lidocaine and verapamil to treat Peyronie's disease.
MATERIALS AND METHODS: In an uncontrolled prospective study 100 unselected
patients with Peyronie's disease were treated with 3 weekly courses of
iontophoresis. The drug mixture was administered by an electrical current of
5 mA. and a self-adhesive receptacle fixed to the penile skin overlying the
plaque. RESULTS: Resolution of pain was observed in 96% of patients, plaque
diminution in 53% and improvement of penile deviation in 37%. Impaired
sexual function was improved in 19 of 43 patients (44%). The benefit of
iontophoresis therapy was more pronounced in patients with a short history
of disease. Because of lack of side effects and painless administration
iontophoresis was well tolerated and accepted by all patients. CONCLUSIONS:
Iontophoresis of dexamethasone, lidocaine and verapamil may be regarded as
first line nonsurgical treatment for Peyronie's disease.

- Riedl C. R., Stephen R. L., Daha L. K., Knoll M., Plas E., Pflüger H.:
„Electromotive administration of intravesical bethanechol and the clinical
impact on acontractile detrusor management: Introduction of a new test“,
J. Urol., Vol. 164, 2108-2111, 2000
PURPOSE: It is often difficult to determine the functional
status of the detrusor muscle in patients with detrusor areflexia. We
performed a clinical study to establish a test defining residual detrusor
capacity in such patients. MATERIALS AND METHODS: In phase 1, 5 controls
with detrusor areflexia were tested with an intravesical instillation of 20
mg. bethanechol in 150 cc of sodium chloride 0.3% with and without 20 mA. of
pulsed current applied via an electrode catheter through the saline.
Cystometry simultaneously recorded intravesical pressure changes. In phase
2, 45 patients with detrusor areflexia were tested with electromotive
administration of intravesical bethanechol. In phase 3, 25 mg. bethanechol
given orally once daily were prescribed for 15 patients and voiding control
was assessed after 6 weeks of therapy. RESULTS: Neither bethanechol without
current nor current through saline only led to increased intravesical
pressure. However, we noted a mean pressure increase of 34 cm. water during
the electromotive administration of bethanechol in 24 of 26 patients with
areflexia and neurological disease compared to only 3 cm. water in 3 of 11
with a history of chronic bladder dilatation. Oral bethanechol restored
spontaneous voiding in 9 of 11 patients who had had a positive response to
the electromotive administration of bethanechol, whereas all 4 without a
pressure increase during the electromotive administration of bethanechol did
not void spontaneously. CONCLUSIONS: Electromotive administration of
intravesical bethanechol identifies patients with an atonic bladder and
adequate residual detrusor muscle function who are candidates for
restorative measures, such as oral bethanechol and intravesical
electrostimulation. Those who do not respond to the electromotive
administration of bethanechol do not benefit from oral bethanechol and are
candidates for catheterization.

- Riedl C. R., Plas E., Pflüger H.:
„Peyronie’s Disease Associated with Pergolide Medication“,
BJU Int., 86,1-1, 2000

- Riedl C. R., Hohlbrugger G.:
„Letter To the Editor: Re: A Prospective Study of Interstitial Cystitis:
Results of longitudinal follow up of the Interstitial Cystitis Data Base
Cohort“,
J. Urol., Vol. 164, 2029-2031, 2000

- Riedl C. R., Hohlbrugger G.:
„Die interstitielle Zystitis. Teil 1: Epidemiologie, Ätiologie,
Diagnostik“,
Urologik, 1, Jg. 7, 2000
"Die interstitielle Zystitis (IC) ist eine seltene
Erkrankung, die Chance, einem IC-Patienten in der Ordination oder Ambulanz
zu begegnen, ist gering." Dies ist eine der häufigsten, leider aber
falschen Aussagen, die in Gesprächen mit Fachkollegen zu dieser Thematik zu
hören sind. Sieht man sich Inzidenzzahlen großer epidemiologischer Studien
aus den USA an, die eine Erkrankungshäufigkeit von ca. 60/100.000
berichten, kann man im Raum Wien mit ca. 1000 IC-Patienten rechnen. Für
ganz Deutschland wurde ein Gesamtpatientenkollektiv von 500.000 geschätzt."

- Riedl C. R., Hohlbrugger G.:
„Die interstitielle Zystitis. Teil 2: Therapie“,
Urologik, 2, Jg. 7, 2000
Die ausführliche Darstellung der aktuellen Theorie zur
Pathogenese der interstitiellen Zystitis (IZ) in Teil 1 (Urologik 1/2000)
ist die Grundlage für therapeutische Ansätze zur Behandlung dieser
Erkrankung. Die Hauptsymptome der IZ, Schmerz und Harndrang, werden durch
Analgetika, Antiphlogistika und Spasmolytika im Allgemeinen nicht oder nur
unzureichend gebessert.

- Riedl C. R., Hohlbrugger G.:
„Non-bacterial cystitis“,
Curr. Op. in Urol., 10, 371-380, 2000

- Plas E., Riedl. C. R., Pflüger H.:
„Andropause - Mythos oder Realität?“,
Buch, Thieme-Verlag, 2000

- Plas E., Riedl. C. R., Pflüger H.:
„Andropause - Mythos oder Realität? - State of the Art“,
Akt. Urol., A 112, 2000

- Plas E., Berger P., Hermann M., Pflüger H.:
„Effects of aging on male fertility?“,
Exp. Gerontol., 35, 543-551, 2000
The increase in male life expectancy has raised issues
concerning the impact of aging on the endocrine system and male fertility.
This review focuses on the relationship of spermatogenesis to changes with
age in androgen production and testicular morphology, the influence of age
on semen parameters and chromosomal quality, and the impact of paternal age
and pregnancy outcome.While age-related endocrine changes are well
documented, those concerning semen parameters and consequent fertility are
based on cross-sectional studies alone. Nevertheless, characteristic
age-related morphological testicular alternations have been described, such
as decreased numbers of Leydig cells paralleling decreased testosterone
production, arteriosclerotic lesions, thickening and hernia-like protrusions
of the basal membrane of the seminiferi tubules, and fibrotic thickening of
the tunica albuginea. Surprisingly, these alterations do not lead to
significant differences in sperm-morphology, time of spermatozoa development
or sperm function between young and elderly males. Reports on decreased
sperm motility, semen volume and changes in sperm count are contradictory.
Although numerical chromosomal abnormalities of spermatozoa are not higher
in aging males, an increase in structural aberrations can be observed.
Consequently, children of elderly fathers show a 20% higher risk for
autosomal dominant diseases, presumably due to increasing numbers of germ
cell meioses and mitoses. Thus, the American Fertility Society recommends an
age limit for semen donors of 50 years or less.

- Plas E., Engelhardt P. F., Riedl C. R., Daha L. K., Pflüger H.:
„Medical therapy in idiopathic male infertility: A review of the
literature“,
Eur. Urol., 37 (Suppl. 2), Abstr. No. 107

- Daha L. K., Riedl C. R., Engelhardt P. F., Pflüger H.:
„Maligner Triton-Tumor der Harnblase“,
J. für Urologie und Urogynäkologie, No. 4, Jg. 7, 2000
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Volltext

- Daha L. K., Plas E., Riedl C. R., Rauch B., Pflüger H.:
„Keimspektrum von Ejakulatkulturen bei infertilen Patienten“,
J. für Urologie und Urogynäkologie, No. 5, Jg. 7, 2000
Die bakterielle Kontamination des Ejakulates kann die
Spermienqualität und damit auch die männliche Fertilität negativ
beeinflussen. Über das Ejakulat-Keimspektrum bei infertilen Patienten gibt
es in der Literatur unterschiedliche Angaben. Wir untersuchten daher die
primären Ejakulatkulturen infertiler Patienten, die unsere andrologische
Sprechstunde aufsuchten. Bei 160 Patienten wurden retrospektiv die primären
Ejakulatkulturen ausgewertet, wobei eine Keimzahl über 103 Keime/ml als
positive Kultur (laut WHO 1993) gewertet wurde. Eine positive Ejakulatkultur
(Keimzahl > 103) wurde in 52 % (n = 83), eine bakterielle Kontamination
mit einer Keimzahl von unter 103 in 41 % (n = 65) und sterile Kulturen
lediglich bei 7 % (n = 12) der Patienten nachgewiesen. Von den Patienten mit
einer positiven Ejakulatkultur hatten 36 % (n = 30) Mischkulturen. Die
häufigsten Erreger waren Ureaplasmen/Mycoplasmen mit 26 % (n = 22) und
Enterococcus faecalis mit 19 % (n = 16), wobei Ureaplasmen/Mykoplasmen in 17
% (n = 14) mit anderen Keimen kombiniert waren. In 8 % (n = 7) waren
Staphylokokken (Staph. aureus, Staph. epidermidis) nachweisbar, in 5 % (n =
4) Escherichia coli. Eine positive Ejakulatkultur ist bei infertilen
Patienten häufig zu finden. Aufgrund der negativen Auswirkung der
bakteriellen Kontamination auf die Spermatozoenqualität sollte im Rahmen
der Primärdiagnostik immer eine Ejakulatkultur erhoben werden, um eine
testgerechte antibiotische Therapie zu ermöglichen.
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Volltext

- Engelhardt P. F., Daha L. K., Zils T., König H., Pflüger H.:
„Akupunktur in der Behandlung der psychogenen erektilen Dysfunktion“,
J. für Urologie und Urogynäkologie, 2, 2000

- Engelhardt P. F., Daha L. K., Zils T., König H., Pflüger H.:
„Acupuncture in the treatment of psychogenic erectile dysfunction: First
results of a placebo controlled prospective study“,
Abstract-Book: ESIR 2000, Abstract No. 32

- Engelhardt P. F., Daha L. K., Zils T., Pflüger H.:
„Acupuncture in the treatment of erectile Dysfunction: First results of a
placebo controlled prospective study“,
J. Urol., Vol. 163, No. 4, Suppl., Abstr. No. 902

- Engelhardt P. F., Daha L. K., Riedl C. R., Plas E., Pflüger H.:
„Polytope Skelettmetastasierung nach palliativer TUR eines obstruktiven
Prostatakarzinoms“,
Akt. Urol., 31, 1-2, 2000

- Engelhardt P. F., Riedl, C. R., Plas E., Daha L. K., Pflüger H.:
„Pergolid-Mesylat (PermaxTM) induzierte sekundäre retroperitoneale
Fibrose“,
Journal für Urologie und Urogynäkologie, No. 5, 7. Jg., 2000
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- Engelhardt P. F., Daha L. K., Zils T., König H. Pflüger H.:
„Akupunktur in der Behandlung der psychogenen erektilen Dysfunktion“,
Abstract Band des 3. Int. Grazer Andrologiesymposiums und 12. Jahrestag der
Dt. Ges. für Andrologie, 8-9/2000
II. In
Vorbereitung / In preparation:
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Riedl
C. R., Daniltchenko. D, König F., Simak R., Loening S. A., Pflüger H.:
„Fluorescence Endoscopy with 5-Amino-Levulinic Acid reduces early
Recurrence Rate in Superficial Bladder Cancer“,
J. Urol., 2001

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Riedl
C. R., Plas E., Vorauer K., Vcelar B., Wagner A., Pflüger H.:
„Pilot Study of Liposomal Recombinant Human Superoxide Dismutase for the
Treatment of Peyronie’s Disease“,
Eur. Urol., 2001

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Riedl
C. R., Plas E., Pflüger H.:
„Fluorescence detection of urethral recurrence after cystectomy“,
J. Urol., 2001

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Plas
E., Thüroff J. W., Pflüger H.:
„Evidence based medicine beim alternden Mann“,
Wiener Med. Wochenschrift, 2001

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Plas
E., Carroll V. A., Jilch R., Simak R., Mihaly J., Melchior S., Thüroff J.
W., Binder B. R., Pflüger H.:
„Variations of components of the plasminogen
activation system with the cell cycle in benign prostate tissue and prostate
cancer“,
Comm.Clin. Cytometry, 2001

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Plas
E., Berger P., Pfitzenmaier J., Hermann M., Pflüger H., Thüroff J. W.:
„Auswirkungen des Alterungsprozesses auf die
Fertilität des Mannes“,
Akt. Urologie, 2001 |
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